درباره گفتار توان گستر
این موسسه فعاليت خود را از سال 1380 آغاز نموده است . در این مرکز از جدیدترین فناوری ها و تکنیک های آموزشی و درمانی برای ارتقاء عملکرد افراد مبتلا به اختلالات گفتاری ، اختلالات حرکتی و ارتقا عملکرد ذهنی ( نوروتراپی ) در اختلالات یادگیری ، بیش فعالی و ارتقا عملکرد شناختی – پردازشی در افراد عادی استفاده می شود. اجرای پروتکل های نوین تشخیصی و توانبخشی از فعالیت های مهم این مرکز تخصصی محسوب می شود.
شاید دغدغه شما این باشه که کجا برم تا یه متخصص بچه من رو ببینه ؟
شاید دغدغه شما این باشه که کدوم مرکزتخصصی تره ؟ شاید مشکل فرزندشما خاص باشه ، شاید نگرانیت این باشه ، که جایی که میری متخصص فرزند من رو می بینه یا کارآموز ؟
آیا فرصت طلایی فرزندم را از دست خواهم داد؟
من همین یه بچه رو دارم و بچه من یک بار سه سالشه ، یکبار چهارساله است ، یکبار به دنیا آمده و می خواهم زندگی موفقی داشته باشه
نشانه های متداول اتیسم در بزرگسالان
دشواری در درک احساسات و افکار دیگران
نگرانی شدید از موقعیتها و وضعیتهای اجتماعی
به سختی دوست پیدا میکنند یا ترجیح میدهند تنها باشند.
گاهی اوقات رُک و بی پرده حرف میزنند
به معنی واقعی کلمات و جملات توجه میکنند،درکی از شوخی و کنایه ندارند.
هر روز روال یکسانی دارند و در صورت تغییر مضطرب میشوند.
درک نکردن قوانین اجتماعی
پرهیز از تماس چشمی
نزدیک شدن بیش از حد به دیگران یا ناراحت شدن از اینکه دیگران به او نزدیک شوند.
توجه به جزئیات کوچک،بوها یا صداهایی که دیگران متوجه نمیشوند.
علاقه بسیار زیاد به موضوعات یا فعالیتهای خاصی دارند.
مونولوگهای مکرر درباره همان موضوعات
برنامه ریزی دقیق قبل از انجام کارها به گونه ایی که اگر طبق برنامه پیش نرود مضطرب میشوند.
شاید دغدغه شما این باشه که کجا برم تا یه متخصص بچه من رو ببینه ؟
شاید دغدغه شما این باشه که کدوم مرکزتخصصی تره ؟ شاید مشکل فرزندشما خاص باشه ، شاید نگرانیت این باشه ، که جایی که میری متخصص فرزند من رو می بینه یا کارآموز ؟
آیا فرصت طلایی فرزندم را از دست خواهم داد؟
من همین یه بچه رو دارم و بچه من یک بار سه سالشه ، یکبار چهارساله است ، یکبار به دنیا آمده و می خواهم زندگی موفقی داشته باشه
آشنایی با فیزیولوژی پایه و ارتباط آن با بیوفیدبک
🔹 فیزیولوژی سیستمهای تنفس، ضربان قلب و فشار خون HRV
🔹 ارزیابی الگوی تنفس و سطح HRV مراجع در شرایط مختلف
🔹 بدست آوردن شاخصهای مختلف HRV نظیر LF,VLF,HF و…
🔹 بررسی الگوی تنفس بهینه برای دستیابی به HRV مطلوب در هر مراجع
🔹 آموزش خودتنظیمی به مراجع برای کنترل الگوی تنفس
🔹 کاربرد بالینی بیوفیدبک تنفس و HRV در اختلالات روانشناختی و بیماریهای سایکوسوماتیک
بهترین نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در کرج کجاست ؟
بهترین سن برای نوروتراپی ( نوروفیدبک ) چه موقع است ؟
چه کسانی به نوروتراپی ( نوروفیدبک ) نیاز دارند؟
نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در کودکان چگونه است ؟
نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در بزرگسالان از چه زمانی است ؟
بهترین دکتر نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در حیطه بزرگسال کرج کیست ؟
چه زمانی به نوروتراپی ( نوروفیدبک ) مراجعه کنیم؟
مزیت های نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در کرج چیست ؟
موقعیت شغلی برای نوروتراپی ( نوروفیدبک )
بازار کار نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در کرج چطور است؟
اسامی نوروتراپیست ( درمانگر نوروفیدبک ) در کرج
شماره و آدرس نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در کرج
بهترین نوروتراپی ( نوروفیدبک ) در کرج
شاید دغدغه شما این باشه که کجا برم تا یه متخصص بچه من رو ببینه ؟
شاید دغدغه شما این باشه که کدوم مرکزتخصصی تره ؟ شاید مشکل فرزندشما خاص باشه ، شاید نگرانیت این باشه ، که جایی که میری متخصص فرزند من رو می بینه یا کارآموز ؟
آیا فرصت طلایی فرزندم را از دست خواهم داد؟
من همین یه بچه رو دارم و بچه من یک بار سه سالشه ، یکبار چهارساله است ، یکبار به دنیا آمده و می خواهم زندگی موفقی داشته باشه
تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم(HD-tDCS) عملکرد حافظه فعال را افزایش می دهد:
🔹زمینه و هدف: تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم و بصورت کانونی(HD-tDCS) یک تحریک غیرتهاجمی مغز است که از طریق چند نقطه با سطح مقطع کوچکتر تحریک صورت میپذیرد و می تواند عملکرد حافظه فعال را بهبود بخشد. حافظه فعال هسته اصلی شناخت انسان است و یک فرآیند شناختی اساسی است.
شرکت کنندگان تحت آموزش شناختی و مورد ارزیابی و تحریک به صورت کانونی (HD-tDCS) قرار گرفتند و نتایج قابل توجهی در این زمینه به دست آمد.
🔹روش بررسی: 20 داوطلب سالم در این مطالعه شرکت کردند و شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه 10 نفره جهت تحریک فعال و تحریک ساختگی(sham) قرار گرفتند. تحریک فعال به صورت HD بوسیله دستگاه Starstim از کمپانی Neuroelectrics اسپانیا و با الکترودهای اسفنجی آغشته به نرماسالین صورت پذیرفت، تحریکات با جریان 2 میلی آمپر و به صورت آنودال انجام شد.
🔹نتایج: یک سری آزمون های شناختی قبل از انجام آزمایش و سپس بعد از انجام آزمایش از دو گروه صورت گرفت، مقایسه دو گروه در زمینه عملکرد حافظه فعال(Working Memory) انجام شد و تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده گردید. تحریک الکتریکی مغز با جریان مستقیم به صورت کانونی یک روش امیدوارکننده جهت بهبود عملکرد مغز میباشد.
✅📑High-Definition Transcranial Direct Current Stimulation (HD-tDCS)
enhances working memory training
🔹High-Definition Transcranial Direct Current Stimulation (HD-tDCS) enhances working memory training.
High-Definition transcranial direct current stimulation (HD-tDCS) is a noninvasive brain stimulation technique that can improve the performance of working memory (WM). However, the current researches have focused on the effects of stimulation, while ignored the process of stimulus and the neural mechanism.
🔹In the present study we targeted to examine whetherHD-tDCS (2 mA) applied to LDLPFC combined with WM
training could regulate the training process, enhance the WM ability, and change the neuronal efficiency. To address this, we designed cognitive tests and WM training under two different stimulation condition, individual performance andEEG signal were recorded respectively to explore the changesof WM abilities and neurodynamic.
جهت مشاهده کامل این مقاله میتوانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
دلیل انتخاب دستگاههای نوروفیدبک/بیوفیدبک ProComp Infiniti
این دستگاهها که متعلق به کمپانی Thought Technology کانادا در چهار مدل encoder با تعداد کانال 2، 5، 8 و 10 تعریف شدهاست که یکی از پیشرفتهترین و کاملترین دستگاههای موجود در بازار به لحاظ سختافزاری و نرمافزاری است.
ویژگیهای برتر این دستگاهها:
1- قابل اطمینان بودن
اگر مشکلاتی نظیر اتمام باتری، قطعی سنسور، قطعی کابل نوری و افتادن دستگاه اتفاق بیفتد، سیستم به طور اتوماتیک قطع شده و مشکلی برای اطلاعات پیش نمیآید.
2- دقت
قابلیت امپدانس چکینگ قبل یا حین جلسه میتواند این اطمینان را به شما بدهد که سیگنال EEG تحویلی بسیار دقیق و با حداقل آرتیفکت خواهد بود.
3- انعطافپذیری
اتصال همزمان طیف وسیعی از سنسورها برای دسترسی به سیگنالهای حیاتی مختلف
4- دارای نویز کم و اتصالات مینیاتوری
سنسورهای پیشتقویت کننده که در داخل دستگاه تعبیه شدهاند، بهدلیل آغشته شدن به پوشش کربنی و محافظ تداخل ناشی از جابجایی کابل و نویز الکترومغناطیسی را به حداقل میرسانند.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
اصطلاح رایج دردهای روانی-جسمانی، در واقع دردهای روان تنی یا سایکوسوماتیک می باشد. درد های روان تنی دردهایی هستند که منشا روانی دارند بعبارتی دردهایی که بوسیله تنشها و فشارهای روانی فرو داده شده یا سرکوب شده ایجاد می شوند که بصورت جسمانی خود را نشان می دهند. بعبارتی دردهای روان تنی دردهایی هستند که بوسیله دارو درمانی بهبود پیدا نکرده اند. بعبارتی این دردها هیچ گونه منشا جسمانی ندارند. بنابراین بسیاری از دردها یا مشکلات جسمانی که بوسیله روشهای پزشکی التیام نیافته اند را می توان دردهای روان تنی نامید. از جمله دردها و یا مشکلات جسمانی که می توان آنها را با منشا روانی نامید عبارتند از: سردردهای تنشی، میگرن، گردن درد، حتی بسیاری از اوقات فشار خون یا دیابت نیز ممکن است بوسیله فشار روانی بروز کند. به عبارتی انواع دردها که بوسیله دارودرمانی بهبود نمی یابند. بسیاری از اختلالات جنسی نیز از جمله اختلالات روان تنی می باشند، حتی بسیاری از اوقات ریزش مو نیز منشا روانی دارد، همچنین گاهی اوقات فلج اندام که اصطلاحا” در روانشناسی آن را هیستریک می نامند منشا روانی است. و غیره.علل دردهای روانی-جسمانی
علل دردهای روانی-جسمانی یا روان-تنی:
همانطور که گفته شد منشا دردهای روان-تنی ناشی از فشار های روانی است. مثلا” بسیاری از افراد پس از مشاجره خانوادگی و یا مغبون شدن در یک معامله و یا شنیدن یک خبر بد ممکن است دچار دردهای جسمانی مثلا” سر درد شوند. احساس گناه، احساس خشم، بسیاری از اوقات از جمله دلایل اختلالات جنسی می شود.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
«بیماریهای «سایکوسوماتیک» یا بیماریهای روانتنی، بیماریهای جسمی هستند که عوامل روانی در شروع و تشدید آنها موثر هستند. منظور این نیست که فقط علل روانی در به وجود آوردن این اختلالات دخالت دارند، بلکه عوامل دیگر هم دخالت داشته منتهی عوامل روانی به صورت عوامل تسریع کننده یا کاتالیزور عمل می کنند. براساس تحقیقات، مشخص شده که بیماریهایی که ریشه عصبی دارند، مانند، پارکینسون و اماس، بیماریهای خودایمنی، بیماریهای قلبی و حتی عفونتها با استرس و اضطراب رابطه زیادی دارند. امروزه مشخص شده است که اکثر بیماریها از جمله دیابت هم رابطه زیادی با استرس دارد.» 10 درصد مردم آمریکای شمالی، اروپای غربی، استرالیا و نیوزلند با اختلال اضطراب گزارش شدند، این رقم در خاورمیانه به 8 درصد و در باقی آسیا به 6 درصد می رسد. هرچند نکته اینجاست که این گزارش برای افرادی است که به متخصص مراجعه میکنند. متاسفانه در خاورمیانه بخاطر هزینه بالای درمان مشاوره، بسیاری از افراد به متخصص مراجعه نمیکنند. در سال 2014 یک پیمایش جهانی انجام شد که نشان داده، در بین 91 کشور دنیا که اغلب توسعه یافته و در حال توسعه بودند، نزدیک به 480 هزار نفر با اختلال اضطراب روبرو بودند.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
سوال۱: دستگاه tdcs چیست؟
دستگاه tdcs یکی از دستگاههای مربوط به نوروتراپی است . نوروتراپی به معنی درمان اعصاب ویا درمان سلولهای عصبی است. ازاین وسیله درمانی هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته استفاده می شود زیرا کاملا بی ضرر وبدون عوارض است. بنابراین tdcs دستگاهی است که برای درمان سلول های عصبی ویا بیماری های مربوط به اعصاب بکار می رود.
سوال۲: طرز کار این دستگاه چگونه است؟
این دستگاه دارای یک باطری ۹ ولتی است و جریان مستقیم حداکثر ۲میلی آمپر ایجاد میکند که توسط سیم ها به دو عدد الکترود هدایت میشود .این الکترودها در داخل یک پارچه اسفنجی که با محلول آب نمک خیس شده قرار میگیرند تا هدایت جریان الکتریکی بهتر شود. الکترودهای مزبورکه یکی قطب مثبت (آند) و دیگری قطب منفی (کاتد) است روی پوست سر قرار داده می شود .
سوال ۳: آیا این الکترودها را در هر جایی از سر می توان قرار داد؟
همانطوریکه می دانید هر ناحیه از مغز از نظر فیزیولوژی کار مخصوص به خود را داردو با توجه به نوع بیماری وبا توجه به نوع کاری که می خواهیم انجام دهیم محل قراردادن الکترود ها فرق میکند.
سوال۴: نحوه عملکرد وتاثیر این دستگاه به مغز چگونه است ؟
جریان الکتریکی ضعیف توسط الکترود هایی که بر روی پوست سر وصل شده، از قسمتهای مختلف عبورمی کند تاخود را به سطح قشر مغز برساند .این قسمت های مختلف عبارتند از طبقات مختلف پوست ،مو، استخوان ،جمجمه ،سخت شامه ،نرم شامه و مایع مغزی نخاعی که بین آنها قرارگرفته است. دراین مسیر حدود ۵۰% توان الکتریکی گرفته می شود ودرحدود ۵۰% با قیمانده این جریان الکتریکی ضعیف می تواند خود را به سطح قشر مغز برساند.
سوال ۵: آیا این جریان ضعیف الکتریکی برای مغز ویا انسان مضراست؟
خیر تا بحال هیچ نوع عوارض جانبی از این دستگاه گزارش نشده است.
سوال ۶: جریان الکتریکی ضعیف در سطح قشر مغز چگونه عمل میکند که باعث بهبود عملکرد ویا درمان بیماری می شود ؟
جریان الکتریکی مستقیم و ضعیف که به قشر مغز می رسد درسطح نورون ها یا سلول های مغزی در ناحیه قطب مثبت با عث دپولاریزاسیون ودر ناحیه قطب منفی (کاتد) باعث هیپرپولاریزاسیون در سطح سلول مغزی می شود این عمل باعث ورود کلسیم به داخل سلول شده ودر نتیجه باعث افزایش فعالیت سلولی می شود خود این عمل باعث افزایش میزان مصرف گلوکز واکسیژن در آن ناحیه می شود . این عمل ازطریق ایجاد ارتباطات جدید بین سلول ها ویا ایجاد ارتباط سلول های سالم با سلول های آسیب دیده در مجموع به باز توانی وترمیم و بهبود ویا افزایش توان عملکرد در آن ناحیه می انجامد .
سوال ۷: در چه مواردی میتوان از دستگاه tdcs استفاده کرد؟
این وسیله یک ابزار کمکی برای درمان است که افراد سالم نیزمیتوانند برای افزایش توان عملکرد مغزی تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری ازآن استفاده کنند . درضمن بعنوان درمان کمکی در بیماری های مثل افسردگی ،اضطراب ، بی خوابی ، سردردهای میگرنی ،فیبرو میالژی ، انواع دردهای مختلف بدن که به دارو جواب نداده ، وزوزگوش ، پارکینسون ، آسیب های ناشی از ضربه نخاع ، کاهش اشتها ،تعدیل وزن ، تقویت حافظه دربیماری آلزایمر و بیش فعالی کودکان بکار میرود و در مورد خانم های حامله ای که از بیماری افسردگی رنج میبرند وبعلت محدودیت در مصرف داروی ضد افسردگی نمی توان به آنها دارو تجویز کرد بهترین وبی ضررترین وسیله دراین مورد انتخاب tdcs است چون هیچگونه عوارض جانبی ندارد.
سوال۸: چه کسانی نباید ازدستگاه tdcsاستفاده کنند ؟
کسانیکه باطری قلب ویا دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب دارند وکسانی که پوست سر آنها زخم است ویاخراشیدگی دارد .
سوال ۹: مدت زمانیکه بیمار لازمست در زیر دستگاه بماند چقدر است ؟
معمولا بسته به پروتکل وبرنامه درمانی که درمانگر بر روی دستگاه انتخاب کرده دستگاه بطور اتوماتیک پس از اتمام برنامه خاموش می شود ودر موقع خاموش شدن با آلارمی که دارد درمانگر الکترودها را ازسرجدا می کند، به طور متوسط مدت زمان درمان حداقل ۱۰دقیقه وحداکثر ۳۰دقیقه است و درمانگر باتوجه به نوع بیماری مدت زمان را ازقبل تعیین می کند .
سوال۱۰: وقتیکه دستگاه tdcs کار می کند شخص چه احساسی دارد ؟
در شروع درمان معمولا شخص احساس سوزش خیلی ضعیفی در ناحیه ای که الکترود وصل شده احساس می کند وپس از مدتی ازبین می رود
سوال۱۱: تعداد جلسات وفاصله بین جلسات چگونه تنظیم می شود؟
براساس نوع درمان متفاوت است. معمولا تعداد جلسات حداکثر ۱۰ جلسه وفاصله بین جلسات ۲۴ساعت میباشد و در بعضی موارد فاصله بین جلسات بیشتر و یا کمتر نیز میشود.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
نوروفیدبک در اصل نوعی بیوفیدبک است که با استفاده از ثبت امواج الکتریکی مغز و دادن پس خوراند به فرد تلاش میکند که نوعی خودتنظیمی را به فرد آموزش دهد.بازخورد به طور معمول از راه صدا یا تصویر به فرد ارائه میشود.و از این طریق, فرد متوجه میشود که, آیا تغییر مناسبی را در فعالیت امواج مغزی خود ایجاد کرده است یا خیر ؟
در نوروفیدبک, سنسورهایی که الکترود نامیده میشوند, بر روی سرمراجع قرار میگیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزی (در اغلب موارد به شکل شبیه سازی شده در قالب یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدیوئی) به او نشان می دهند وفرد با دیدن پیشرفت و یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز و یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می اید, پی به شرایط مطلوب, یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی میکند تا با هدایت بازی یا فیلم, وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند.
نوروفیدبک نظام آموزشی جامع برای کلیه ی افراد است که باعث ایجاد تغییرات, تقویت, تعدیل و افزایش کارکرد سلول های مغزی میشود. نوروفیدبک, نوعی فناوری است که به افرادی که به روان درمانی و توانبخشی نیاز دارند و یا کسانی که در مهارت های ذهنی دچار ضعف هستند, کمک میکند.این برنامه در درمان افسردگی, اضطراب, اختلال استرس بعد از حادثه , اختلالات شخصیتی , اعتیاد و مشکلات هیجانی, تاثیر بسزایی دارد. این فناوری یکی از روشهای درمانی موثر در درمان کودکان مبتلا به نقص توجه همراه با بیش فعالی و اختلالات رشدی فراگیر،اختلالات یادگیری و اختلال وسواس است.
بیش از 35 سال است که, نوروتراپی برای کنترل بیماری صرع نیز به کار میرود و منجر به تغییر و تحولاتی در زندگی این بیماران شده است. نوروتراپی (نوروفیدبک) را بهترین وسیله برای کاهش علائم اختلال و افزایش شناخت و مهارت ها یافته اند.علاوه بر این, نوروفیدبک در افزایش مهارت های مدیریت و کارایی شغلی, افزایش دقت و سرعت در ورزشکاران و موفقیت انها, در مسابقات نقش بسزایی دارد.
مطالعات بسیاری در زمینه ی نقش مغز در پردازش هیجانات, افزایش خودآگاهی, و ویژگی های شخصیتی به عمل آمده است. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که, اتخاذ تصمیمات اخلاقی و رفتاری, همیشه ریشه در فرایندهای روانی و یا یادگیری های دوران کودکی ندارد. آسیب های مغزی , ممکن است موجب اختلالات بالینی و یا شخصیتی شوند. ما به خوبی میدانیم که, مغزهای با کارکرد دچار اختلال, تصمیمات نادرست میگیرند.
تاریخچه ی بیوفیدبک ونوروفیدبک ، بر اساس علوم فناوری, نورولوژی, علوم اعصاب , الکترونیک, فیزیولوژی و رفتارگرایی بنیان گذاری شده است.
در این بین توجه به چند نکته ضروری است:
-مدت زمان برای ارزیابی نوروفیدبک به طور متوسط یک ساعت است.
-تعداد جلسات درمانی 2 تا3 بار در هفته می باشد.
-حداقل تعداد جلسات درمانی حدود 40 جلسه می باشد.
– تشخیص بهبود وضعیت مراجع میتواند با اعداد و علائم مشخص شود ولی در روند درمان ، بالین مراجع از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است. در نتیجه ملاک بهبود وضعیت مراجع ,بهبود وضعیت بالینی است.
– بدیهی است, حضور منظم, هوشیاری فرد, میزان IQ مصرف و یا عدم مصرف دارو می تواند در طول دوره ی درمان موثر باشد.
-انجام نوروفیدبک هیچگاه مانعی در مصرف داروهای تجویزی پزشکان نیست و ادامه ی مصرف دارو و تغییر دوز دارو حتما و حتما در حیطه ی پزشک متخصص مربوطه می باشد.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
از جمله ویژگیهایی که در کودکان #پیش_دبستانی دچار #ناتوانیهای_یادگیری مشاهده میشود میتوان به تاخیر در رشد #حرکتی، تاخیرهای #زبانی، اختلال های #گفتاری و رشد #شناختی و #مفهومی ضعیف اشاره کرد.
🔹 نمونه های رایج مشکلات این کودکان پیش دبستانی در #سه_سالگی این است که نمیتوانند #توپ را بگیرند، #لی_لی کنند، #بپرند و #بجهند یا به بازی با اسباب بازی های #مهارتی بپردازند (رشد ضعیف حرکتی ) این کودکان در #چهار سالگی ارتباط #کلامی را برقرار نمیکنند، گنجینه #لغات محدودی دارند و صحبتهای ایشان #مفهوم ندارد (اختلالهای زبانی و گفتاری )
در #پنج سالگی نیز نمی توانند تا ۱۰ #بشمارند ، #رنگ ها را نام ببرند یا #پازل درست کنند ( ضعف در رشد شناختی )
به علاوه، این کودکان پیشدبستانی اغلب #فزون_کنش هستند و #توجه ضعیفی دارند.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
تفاوت کودک بیش فعال با کودک کم تمرکز چیست؟
✅کودک بیش فعال علایم واضحی برای روانشناس و روانپزشک دارد:
🔺چنین کودکی علاوه بر توجه نکردن به محیط اطراف، گیج، خشمگین و پرخاشگر است و
🔺 نمی تواند هیچ کاری را کامل کند و تنبیه می شود و این تنبیه ها بر خشم و پرخاشگری اش می افزاید.
🔺کودک بیش فعال همچنین پرسش های نا به جای زیادی مطرح می کند و بسیاری از کارهایش تکراری است.
🔴متاسفانه اصطلاح بیش فعالی میان خانواده ها مد شده است و آنها به محض این که می بینند کودک شان شیطنت می کند یا حواس پرت است موضوع را به بیش فعالی نسبت می دهند و اصرار می دهند که برای فرزندشان دارو بگیرند در حالی که این داروها کودکان سالم را بیمار می کند برای مثال :
🔺کودکان ۴ – ۵ ساله کمتر می توانند بنشینند یا راه بروند و ترجیح می دهند دائما جست و خیز کنند و اگر این بالا و پایین پریدن ها که به خیال پدر و مادر شلوغ کاریست اتفاق نیفتد، مغز کودک، کامل نمی شود.
✅به همین علت است که ما معمولا در مهدکودک ها از مربی ها می خواهیم کودکان بی تحرک و بیش از اندازه آرام را معرفی کنند و از دیدگاه ما امکان دارد این نوع کودکان سالم نباشند. بنابر این اگر فرزندی دارید که تمرکز ندارد اولین احتمال تان نباید بیش فعالی باشد.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
10 ویژگی مهم کودکان دچار بیش فعالی/نقص توجه
1 – ناتواني در نگهداری سطح توجه
2 – حواس پرتي مداوم
3 – عدم توانایي تداوم در تماسی چشمي
4 – مداومت توجه به چیزهای جالب
5 – پرتحرکي هنگام حرکت
6 – کمبود علاقه به خواندن
7 – نا آرامي
8 – فعالیت بدون فکر
9 – مستعد زمین خوردن
10 – مشکل خواب
صرف داشتن نشانه های فوق ، دلیلی بر قطعیت ابتلا به اختلال بیش فعالی/نقص توجه نمی باشد و تشخیص دقیق باید توسط متخصص مغز واعصاب انجام گیرد و در صورت نیاز دارو تجویز شود.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
پرورش اعتماد به نفس و اراده مستقل
شناخت توانایی ها و قابلیت های خود
اولین گام در پرورش اعتماد به نفس و اراده مستقل اینست که کودک بداند چه توانایی ها و مهارتهایی دارد و به چه چیزهایی علاقه مند است و چگونه باید به آنها بپردازد.
این کشف می تواند از طریق صحبت کردن با کودک، بازی با او، نظرخواهی از والدین و گرایش به اسباب بازی هایی که دارد، را شناخت و برای پرورش استعداد های او برنامه ريزی کرد.
به جای مجبور کردن کودکان به گذراندن کلاس های مختلف، اجازه بدهید به سوی ورزش و زمینه هایی برورد که خودش دوست دارد.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
چند نکته مهم در مورد کاربرد نوروفیدبک
نوروفیدبک یا سایر مداخلات مبتنی بر تکنولوژی با در نظر گرفتن یک سری ملاحظات روش شناختی و تکنیکی اثربخشی بسیار موثری داشته اند. در ادامه سعی خواهم کرد مهمترین این ملاحظات رو مطرح کنم.
۱- مفروضه اصلی در این است که تمام عملکردهای ما مرتبط با فعالیت مغز است. فعالیت مغز نیز به صورت ارتباطات شیمیایی و الکتریکی بیان می گردد. بنابراین ای ای جی که فعالیت الکتریکی مغز را ثبت می کند اطلاعات بسیاری در مورد کارکرد مغز دارد. به عبارت دیگر ای ای جی زبان مغز است. با درک این زبان می توان تغییراتی در امواج ایجاد کرد که زبان مغز و به عبارت دیگر عملکرد مغز را تغییر داد. نوروفیدبک روشی است که قرار است این کار را انجام دهد.
۲- درک ما از مغز هنوز بسیار محدود است و هنوز نتوانسته ایم درک زیادی از زبان آن داشته باشیم. در نتیجه ساده انگارانه است که بخواهیم با نوروفیدبک همه اختلالات را برطرف کنیم.
۳- برای اینکه در حیطه نوروفیدبک تسلط نسبی داشته باشیم باید با دانشهای مختلفی آشنا باشیم. مهمترین آنها عبارتند از:
۱-۳: الکتروانسفالوگرافی: فردی که در حیطه نوروفیدبک فعال است باید اطلاعات زیادی در مورد EEG داشته باشد. ویژگیهای EEG، کارکرد امواج مختلف به تنهایی و یا در ارتباط با یکدیگر، تغییرات امواج مختلف در حین حالت چشم باز بسته و انجام تکلیف، درک ارتباط امواج و رفتار های مختلف برخی از موضوعات مهم این حیطه است.
۲-۳: نورولوژی: در نوروفیدبک بر روی قسمتهای مختلفی از مغز کار می شود. بنابراین، نوروتراپیست باید درک مناسبی از عملکرد قسمتهای مختلف مغز، شبکه های عصبی، ارتباط نقاط سطحی با نقاط قشری و عمقی مغز، نحوه تاثیر مداخلات سطحی بر نواحی مختلف مغزی و… داشته باشد.
۳-۳: روانشناسی یادگیری: مبنای اصلی نوروفیدبک، روانشناسی یادگیری و شرطی سازی عاملی است و جزیی از رفتاردرمانی محسوب میشود. دانستن جزییات دقیق انواع شرطی سازی عاملی، شکل دهی (shaping)، روانشناسی کلاسیک، تعمیم، خاموشی، اقتصاد ژتونی و… اهمیت بسیار زیادی در موفقیت درمانی دارد
۴-۳: مهندسی پزشکی و منطق ایجاد و تبدیل سیگنال: نوروتراپیست باید حداقل اطلاعاتی در مورد دستگاه، عملکرد آن، نحوه تبدیل و آنالیز داده ها داشته باشد. این دانش کمک بسیاری در تشخیص سیگنال سالم و تشخیص آرتیفکت خواهد داشت.
۵-۳: دانش کامپیوتری: شاید به نظر موضوع بی موردی باشد ولی بارها و بارها مشاهده شده است که ضعف درمانگر در حداقلهای دانش کامپیوتری مشکلات زیادی ایجاد کرده است. من به عنوان پیشفرض بر روی داشتن دانش کامپیوتری برای موفقیت در کار تاکید زیادی دارم.
۴: موضوع مهم دیگر، تسلط در حیطه اصلی درمانگر است. نوروفیدبک باید به عنوان ابزار کار یک درمانگر متخصص در نظر گرفته شود و نه جایگزین آن. به عبارت دیگر افراد باید در یک حیطه و یک یا چند دسته اختلال تسلط کافی داشته و سپس از نوروفیدبک استفاده نمایند. نگاه تکنسینی به نوروتراپیست کاملا غلط است. اگر شخصی می خواهد از نوروفیدبک برای افسردگی استفاده نماید باید تسلط کافی در زمینه آن اختلال داشته باشد.
۵: درک رابطه دقیق رفتار و EEG: رابطه ای ای جی و رفتار یک رابطه دو سویه است که هر دو از مغز تاثیر گرفته و بر مغز تاثیرمی گذارند. بنابراین باید در کنار نوروفیدبک که به اصلاح عملکرد مغز میپردازد از سایر روشهای تغییر رفتار (به مفهوم عام) استفاده کرد. نوروفیدبک می تواند مغز را آماده تغییر کند اما تغییرات توسط روشهای دیگر شکل میگیرند. نوروفیدبک کاتالیزوری است که می تواند پرویه درمانی یک و نیم ساله را به سه ماه کاهش دهد.
۶: فردی در نوروفیدبک موفق است که هم زمان هم سایکولوژیکال مایندد هم بیولوژیکال مایندد و هم تکنولوژیکال مایندد باشد. نبود هر یک از این سه ضلع سبب می گردد درک مناسبی از نوروفیدبک صورت نگیرد و وقتی چنین چیزی وجود نداشته باشد، ارایه آن به مراجعین جوابدهی مناسبی نخواهد داشت.
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مجموعه گواهینامه ها و افتخارات کسب شده مرکز تخصصی گفتار توان گستر دارای بخشهای :
گفتاردرمانی ، کاردرمانی ، نوروفیدبک و روانشناسی
واقعیت این است ک برخی بچه های مبتلا به اوتیسم جزایر کشف نشده ای از هوش و استعداد دارند.یعنی ممکن است نبوغی در زمینه های مختلف مانند:موسیقی،ریاضی،!بویایی و…نشان بدهند و به طور کلی یکی از حس های آنها به صورت خاصی قوی عمل کند… اختلال طیف اوتیسم(ASD) و اوتیسم،برای گروهی از اختلالات پیچیده رشد مغز هستند این اختلالات از درجات مختلفی با مشکلات در تعامل اجتماعی،ارتباط کلامی و غیر کلامی و رفتار های تکراری مشخص می شوند.
به نظر می رسد که اوتیسم ریشه در رشد خیلی کند مغز داشته باشد با این حال مهمترین نشانه های اوتیسم و علائم آن از ۲ تا ۳ سالگی شروع می شوند
آزمونهای روانی
مایندفولنس
مربی گری مهارتهای زوجین
شکست عاطفی
روانکاوی کودک
دارو شناسی
مشاوره تحصیلی
کاپلان خوانی
فرزند پروری
کارگاه CBT
کارگاه CBT کودک
زوج درمانی
روانپویشی
اکت
مربیگری مهارتهای زندگی کودک و نوجوان
زوج درمانی هیجان مدار
تفسیر نقاشی
اختلال یادگیری
مربیگری مهارتهای زندگی
سکس تراپی
رواندرمانی نوجوان
طرحواره درمانی
مشاوره پیش از ازدواج
بازی درمانی
خطاهای شایع در CBT
مرکز گفتار توان گستر به آدرس: کرج، رجایی شهر، بلوار انقلاب، بین 13 و 14 نبش میدان اتحاد، ساختمان آراد، طبقه دوم
شماره تماس جهت تعیین نوبت
02634405830-09121623463
02634447071-02634447075
02634471795
ارزیابی و مشاوره اختلالات
گفتاری – توانبخشی با تعیین وقت قبلی
روزهای زوج ایام غیر تعطیل
بین ساعت 19 الی 20